Recruitmentstrategie met anoniem solliciteren als onderdeel

06 augustus 2019

Zo'n 79% van de Nederlandse HR professionals en recruiters geeft aan dat anoniem solliciteren goed werkt om de meest geschikte kandidaat voor de rol te vinden. Bij twee derde is het een vast onderdeel van de recruitmentstrategie. Dat zijn de bevindingen van een onderzoek van LinkedIn naar genderdiverse bedrijven en de impact van taal om inclusieve organisaties te creƫren.

De impact van diversiteit binnen een team wordt bij bedrijven een steeds belangrijker element voor het succes van de organisatie. Drie van de vier respondenten vinden een juiste man-vrouwverhouding belangrijk. Zij stemmen daar ook hun wervings- en selectiestrategie op af. Zo heeft 64% van hen anoniem solliciteren als vast onderdeel van het wervingsproces. Dit wordt door de respondenten nageleefd met het weglaten van een profielfoto en het verwijderen van de naam van de sollicitant (respectievelijk 55% en 47%).

Er lijkt nog wel wat winst te behalen op een genderneutrale aanpak wat betreft de wervingstekst voor een sollicitatie. 62% geeft namelijk aan dat zij nog steeds zelf een inschatting maken of een vacature interessanter is voor een man of vrouw. Dit leidt er vaak ook toe dat de vacaturetekst hierop is aangepast.

De impact van taalgebruik wordt dus niet onderschat, en daarom worden vacatureteksten bij bijna de helft van de respondenten (47%) altijd intern nagekeken op taalgebruik wat betreft genderneutraliteit. Daarnaast geeft 82% van de HR professionals aan alleen genderneutrale termen in de bedrijfscommunicatie te gebruiken. Deze maatregelen worden genomen om er zeker van te zijn dat er geen onbewuste vooroordelen qua woordkeus gebruikt worden. Bijna de helft van de respondenten (42%) zegt hier ook een interne cursus voor gevolgd te hebben.

Bron: Managersonline.nl 2-08-2019