Ook eHerkenning nodig voor werkgeversportaal UWV

04 november 2019

Vanaf 1 november 2019 moeten werkgevers via eHerkenning hun zaken regelen op het werkgeversportaal van UWV. Recente cijfers laten zien dat veel ondernemers de stap naar eHerkenning nog niet hebben gemaakt. Dit kan onwenselijke gevolgen hebben voor werknemers. Het risico bestaat dat zij straks bijvoorbeeld hun ziekte- of zwangerschapsuitkering niet op tijd ontvangen.

UWV start met het dichtzetten van de accounts van bedrijven die de afgelopen periode al een keer zijn ingelogd via eHerkenning, vervolgens accounts waarop al meer dan twee jaar niets is gebeurd en daarna achtereenvolgend kleine werkgevers, middelgrote werkgevers, intermediairs, eenmanszaken en grote werkgevers. Zo kan de overstap gecontroleerd verlopen en wordt zoveel mogelijk voorkomen dat werkgevers straks tijdelijk meldingen op papier moeten doen.

De komende periode blijft UWV in samenwerking met andere overheidsorganisaties werkgevers wijzen op de noodzaak om eHerkenning aan te schaffen. Werkgevers krijgen een week voordat de oude methode wordt dichtgezet een laatste bericht.

UWV verwerkt op het werkgeversportaal gezondheids-, persoons- en inkomensgegevens van werknemers. Werkgevers geven die informatie door zodat UWV deze kan gebruiken als de basis voor uitkeringen.

Met eHerkenning brengt UWV de beveiliging van het portaal naar een hoger niveau en voldoet zo aan de eis van de Autoriteit Persoonsgegevens om te werken met meerfactor-authenticatie. Bijkomend voordeel is dat werkgevers eHerkenning kunnen gebruiken bij meer dan vierhonderd (overheids)organisaties, waaronder de Belastingdienst .

Bron: UWV 31-10-2019